finland

En av alla släktingar här ute i skogen har skaffat bredband =) segt är det, men det är fortfarande bredband!
Det har vart fullt upp med att träffa olika släktingar och åka hit o dit sen vi kom fram i söndags kväll.
Har tagit lite foton, och ska som sagt köpa ny sladd (eller orka leta ordentligt) så jag kan ladda upp alla 400 bilder...

Ska åka mot Helsinki tidigt imorgon, sen åker jag och Micke båt hem därifrån, hemma på fredag morgon! Mamma och pappa stannar kvar hos Henkaa och Tarja och firar nyår med dom.

Jag har..:

bastat (alla utom jag än så länge, haha, borde kanske orka ikväll, micke tycker inte jag är en riktig finne)
kämpat på med finskan (det går tyvärr sämre o sämre för varje år som går... men nog funkar det fortfarande, måste börja prata mer hemma! Fick iaf en kommentar igår som va snäll "hur kan du prata så bra finska o aldrig ha bott i finland?" /okänd iof påverkad snubbe på ett uteställe men ändå ;P)
träffat mormor, massa kusiner men inte i närheten av alla, träffat morbröder o mostrar, men jag har inte sett till min förra sommarkärlek, hade vart kul och se vad som hänt med honom
förvånats över att den "stora" staden som ligger 7-10 mil härifrån faktiskt har ett helt ok uteliv
insett att jag var typ bäst på dansgolvet igår (finnar kan inte dansa...)
varit med i en karaokefinal på vägen hit på båten, kom tvåa eller trea, fick ej veta men av skriken att döma kom jag trea (sjöng "We are family"! "Jailhouse rock "fanns inte?!)
fått fina julklappar från släkten
vart på kyrkogården här i Kitee och för första gången trivts på en kyrkogård (var vid morfars och typ 10 andra gravar, alla i finland går och tänder ljus på anhörigas gravar, ni kan tänka er själva en hel kyrkogård full med ljus)
fått två äckligt stora finnar som jag förmodar har med all mat och göra (jag längtar extremt efter att komma igång med träningen igen!!)
fått massa fina jul-sms från er därhemma! TACK till alla, har dock inte råd att svara på alla härifrån då det kostar mkt mer än vanligt, så svarade inte till någon. Men tack så jättemycket!)
längtat hem lite till civilisationen samtidigt som jag trivts oerhört bra i detta lugn
sovit mycket förutom i natt då vi kom hem halv 4 och skulle upp 8-9
insett att släkter också bråkar (lång historia som jag aldrig fattat men under den här vistelsen börjar förstå)
sett det finaste huset i den här lilla staden, nämligen min kusin, hennes sambo och deras lilla dotter (det kostar 1,5 miljoner kr. Hemma i Sthlm hade det huset kostat minst 5)
drömt jättemycket. Hoppas och önskar, troligtvis för mycket, att vissa av drömmarna verkligen betyder något!


Nu ska jag sociala mig med morbor och familj, äta mat (för omväxlingens skull..man äter heeeela tiden här hos min släkt) basta och gå och lägga mig tidigt! Jag är helt slut.

GOD JUL på er alla därhemma!
Hoppas ni haft en bra julhelg- det har jag!



.. och träffat lite fler släktingar (sa jag att jag har en rätt stor släkt?)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0